Lindberg (V): Politiskt haveri att Karolinska måste spara på personalen

Det var igår Dagens Nyheter, DN kom med nyheten att Karolinska sjukhuset måste göra sig av med 400 tjänster.

Igår publicerade DN nyheten om Karolinska universitetssjukhuset enorma underskott. Enligt bokslutet för 2018 visar det på ett underskott med 822 miljoner kronor. Karolinska universitetssjukhuset ägs av Region Stockholm, tidigare kallat Stockholms läns landsting och det stora underskottet beror bland annat på en större kostnad för att täcka pensionsavgångar och att utflytten av vård försenats. Och styret för Regionen har sagt nej till att bidra med mer pengar.

– Jag ser det som ett politiskt haveri att Karolinska måste spara på personalen. Här har det larmats om personalbrist och överbeläggningar, men istället för att få mer resurser till att lösa det så väljer styret i Regionen att inte bidra med pengar så istället måste man göra sig av med 400 tjänster. Jag kan inte kalla det annat än skandal, säger Jonas Lindberg (V), hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm, tidigare landstinget.

Enligt DN marknadsförde konsultbolaget Boston Consulting Group att man skulle införa något som kallas värdebaserad vård på Karolinska sjukhuset. Tanken var att metoden skulle effektivisera vården och styra upp ekonomin. Men modellen infördes utan ekonomisk kalkyl och det har i efterhand visat sig att gruppen multisjuka patienter riskerat falla mellan stolarna med denna modell.

Även konsulterna och införandet av värdebaserad vård får skarp kritik av Jonas Lindberg.

– Man införde en ny verksamhetsmodell på inrådan av ett konsultbolag för att ha mer kontroll på kostnaderna. Både konsultanvändandet och verksamhetsmodellen är nu en del av huvudorsaken till att kostnaderna skenar, säger Jonas Lindberg (V), hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Just nu så utreds tre dödsfall av Inspektionen för vård och omsorg, IVO på grund vårdplatsbrist på Karolinska. Bristen på vårdplatser har bland annat orsakats av att det saknas personal.

– Det är för mig en gåta hur sjukhuset nu ska kunna klara av att bli både en attraktiv arbetsgivare för sjuksköterskor och samtidigt spara en miljard. Hur många fler patienter ska behöva dö och drabbas av den usla personalpolitiken Regionen bedriver, avslutar Jonas Lindberg (V), hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

För vidare information:
Marre Mayr, tf pressekreterare 070-737 65 60

Jonas Lindberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm, 070- 400 34 13