Klimat

Overshoot day: Inför flygstopp för politiker

Anna Sehlin (V) på klimatstrejken

Idag är det Overshoot day i Sverige. Nu har vi förbrukat jordens resurser för hela året. Klimatforskarnas budskap är tydligt: Vi måste halvera de globala utsläppen om vi ska begränsa den globala uppvärmningen. Därför vill Vänsterpartiet införa flygstopp för alla politiker i Region Stockholm.

Det är mycket förvånande att s och m vill fördubbla flygtrafiken på Arlanda. Enligt Dagens ETC kommer Arlandarådet att presentera en färdplan för att göra Arlanda till Nordens största flygplats. Swedavia räknar med att expansionen kommer att kosta 46 miljarder kronor till år 2050. Flygtrafiken ska öka med 2,3 procent per år. De vill fördubbla antal passagerare till 54 miljoner år 2050.

Detta är helt vansinnigt! Samtidigt som Greta Thunberg och hundratusentals ungdomar över hela världen strejkar för klimatet så vill Arlandarådet med bland annat Tomas Eneroth (S), Irene Svenonius (M) och Jacob Wallenberg (Investor, SAS) öka utsläppen från flyget.

Med skygglapparna på talar de om att biobränslet ska göra flyget grönt, men det fungerar inte. Produktionen av biojetbränsle är väldigt liten och verkningsgraden är låg. Det finns inte tillräckligt mycket råvara för att ersätta allt det fossila bränslet som flyget bränner. En ökad produktion av biobränslen hotar dessutom vårt ekosystem.

Vi politiker borde lyssna på klimatforskarna och på de ungdomar som protesterar för klimatet. Vi har ett moraliskt ansvar för att säkra en stabil planet för framtida generationer.

I debatten handlar det ofta om att individen ska göra de rätta valen och självklart spelar det en roll. Men vi borde ställa tuffare krav på de som släpper ut mest. 25 bolag står för 20 procent av koldioxidutsläppen. Dessa företag måste minska sina utsläpp radikalt och det kommer endast ske genom politisk styrning.

Det måste också gå att leva på landsbygden. Många behöver bil för att ta sig till jobbet och samtidigt görs de flesta reseavdragen i Stockholm. Vi som har Sveriges mest utbyggda kollektivtrafik ska inte få reseavdrag för bilresor med fossila bränslen.

Med miljöskatter kan vi ställa om till ett hållbart samhälle. Koldioxidskatt, trängselskatt och en kraftigt höjd flygskatt. 400 kronor hjälper inte. De som flyger mest ska betala mest.

Vi vill införa flygstopp för alla politiker och tjänstemän i Region Stockholm. Det går bra att åka tåg inrikes och i Europa. Interkontinentala resor kan ersättas med videomöten.

Vi behöver förbättra underhållet på järnvägen så att tågen kommer i tid. Då kan tåget bli mer attraktivt än flyget. Vänsterpartiet vill avskaffa SJ:s vinstkrav och återreglera järnvägen. Vi vill också driva SL i egen regi så att vi kan styra trafiken bättre.

Trängselskatten är en konkret miljöskatt om den används på rätt sätt. Nu går delar av intäkterna till att finansiera fler motorvägar, vilket leder till ökad bilism som gör det ännu svårare att nå klimatmålen. Istället ska trängselskatten gå till en kraftigt utbyggd kollektivtrafik.

Klimatpolitiska rådet skriver i sin rapport att Sverige minskar sina utsläpp för långsamt. Det övergripande klimatmålet är att nå noll nettoutsläpp år 2045. Utsläppen har de senaste tre åren minskat med 1 procent per år. För att nå målen skulle vi behöva minska utsläppen med 5-8 procent årligen.

Ett av rådets förslag är en lag som kan pröva etableringen av verksamheter som motverkar möjligheterna att uppnå de nationella klimatmålen. Hur rimmar det med en utbyggnad av Arlanda? Rapporten pekar också på att dagens transportpolitiska mål motverkar klimatmålen. Rådet föreslår att staten ska sluta subventionera bilägande, bilkörning och parkering. De vill även att kommunerna ska få starkare mandat att främja fossilfria transporter.

Vi måste minska flygandet nu! Stänga Bromma flygplats och stoppa utbyggnaden av Arlanda flygplats.

Hur ska socialdemokraterna och Tomas Eneroth nå klimatmålen samtidigt som de vill bygga ut Arlanda flygplats? Hur ska moderaternas Irene Svenonius nå de regionala miljömålen när flygtrafiken ska fördubblas?

Anna Sehlin (V) oppositionsregionråd Region Stockholm