Sjukvård
Jonas Lindberg framför NKS

Kris i akutsjukvården i Stockholm

Under julhelgen har akutmottagningarna varit överfulla. Patienter ligger i korridoren och fikarummet. Personalen sliter som djur. Patientsäkerheten är hotad.

Samtidigt varslar Södersjukhuset 100 personer. Det är som att hälla bensin på elden.

Innan julhelgen sa Irene Svenonius (M) att bemanningen är bättre än tidigare, men det är uppenbart att det är stor brist på personal och vårdplatser.

– I verkligheten skär moderaterna ner på vården, säger Jonas Lindberg, talesperson i sjukvårdsfrågor för V i Region Stockholm. De kallar det för effektiviseringar men egentligen är det nedskärningar. Sjukhusen får helt enkelt inte tillräckligt med resurser.

Samtidigt som akutmottagningarna på Danderyd, Huddinge och SöS går på knäna gapar akutmottagningen på Nya Karolinska i Solna tom, för de ska bara ta emot särskilt svåra akutfall. Så medan personalen där i princip rullar tummarna och väntar på att patienter ska komma in, ligger patienterna på SöS som packade sillar i sängar i ett allrum. Det är inte att prioritera resurserna rätt.

Vänsterpartiet kräver en krisplan och handlingsplan. Akutsjukhusen måste få förutsättningar att bli ledande arbetsgivare där sjuksköterskor trivs, utvecklas och vill stanna kvar.