Nya Karolinska Sjukhuset
Anna Sehlin (V). Foto: Erik Nordblad

Trots kris: det blågröna styret planerar sälja gamla Karolinska

Mitt under rådande corona-kris planerar det borgerliga styret i Region Stockholm för ännu en utförsäljning av våra gemensamt ägda fastigheter: fastigheter på tidigare Karolinska sjukhusområde.

Nyligen såldes Bromma sjukhus till privat aktör, trots rådande corona-kris. En försäljning som fick skarp kritik från flera håll. Nu påbörjar regionen igen en försäljningsprocess av de tidigare sjukhuslokalerna som står kvar vid tidigare Karolinska sjukhuset i Solna.

– Vi anser det högst anmärkningsvärt att det politiska styret med Moderaterna i spetsen fortsätter planera att sälja ut våra gemensamt ägda fastigheter. Vi kan inte tillåta en försäljning så länge regionen inte ens utreder sitt eget behov av vårdlokaler först, säger Anna Sehlin (V) oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Ärendet om att sälja området som kallas Norra Hagastaden har tidigare varit uppe i regionfullmäktige men återremitterades för att utreda om regionen själva kan behöva lokalerna. I torsdags 28 maj togs inriktningsbeslut för fortsatt försäljning av LOCUMs styrelse samt Fastighets- och servicenämnden men utan att ha några svar på regionens eget behov.

– Det måste ju först klarläggas om regionen behöver dessa lokaler till sjukvård eller bostäder innan vi bara lättvindigt säljer bort dem, säger Anna Sehlin (V)

Det politiska styret i Region Stockholm består av M, C, L, KD samt sedan valet 2018 även av MP.

– Det är sannolikt att flera lokaler behövs för att täcka det enorma vårdbehov som finns, inte minst nu med corona men också all övrig vård som nu skjutits upp, men detta visar ju ännu en gång att styret är mer intresserade av att sälja våra fastigheter framför att ta dem i bruk, säger Anna Sehlin (V)

Anna Sehlin, Oppositionsregionråd för Vänsterpartiet Region Stockholm