Nyheter

V-kritik mot Regionen: Strandklinikens förtroende är förbrukat, alla avtal måste sägas upp

Den privata och starkt kritiserade gynmottagningen Strandkliniken får fortsätta med basal gynekologi genom avtal med Region Stockholm, trots 45 stycken tidigare anmälningar till IVO och Patientnämnden. Det beslutades på Avtalsutskottets sammanträden igår 3 juni.

– När ett vårdföretag har misskött sig så här grovt ska de inte bedriva vård överhuvudtaget. Det är ett systemfel att det kan fortgå och på skattebetalares pengar, säger Catarina Wahlgren, (V) och ledamot i Avtalsutskottet i Region Stockholm.

Region Stockholm sa i maj 2020 upp avtalen om kirurgiska aborter med Kibele AB, företaget bakom Strandkliniken. Detta efter att media uppmärksammat missförhållanden gällande kirurgiska aborter och undermålig behandling av patienter. Företaget skulle själva säga upp resterade avtal som gällde exempelvis behandling av cellförändringar och gynekologiskt ultraljud. Detta har dragit ut på tiden och Vänsterpartiet är i dagsläget det enda partiet som kräver att Strandkliniken blir av med samtliga avtal.

Under gårdagens Avtalsutskott togs beslut om att godkänna deras uppsägning av viss gynekologi, men kliniken får fortfarande ha kvar avtal trots att de övriga misskötts.

– Vi befarar att denna klinik står bakom ett stort mörkertal där patienter farit illa men inte anmält det. Det är skandal hur detta kan fortgå då det är kvinnors kropp och hälsa vi pratar om, säger Catarina Wahlgren.

Catarina Wahlgren från Vänsterpartiet var den enda på sammanträdet som ansåg att Strandklinikens förtroende nu är förbrukat och lade ett yrkande på att all gynekologisk vård som kliniken bedriver ska sägas upp av regionen.

Catarina Wahlgren, V, ledamot i Avtalsutskottet