Nyheter

PRESSMEDDELANDE: V: Vill se förbättring av äldrevården, inte enbart utredning av covid-19 pandemin

Smittspridningen inom äldreomsorgen är ett misslyckande som beror på systemfel inom vården. En vård den blågröna majoriteten är ansvarig för.

Smittspridningen inom äldreomsorgen blev omfattande under våren, med många döda som konsekvens. Andelen avlidna är högre i Stockholm än någon annanstans i landet. Det har blottat de systemfel som har funnits långt innan pandemin i form av bristande samordning, personal- och materialbrist. Sambandet mellan antalet smittade och den trasiga strukturen i vården går inte att ignorera.

– Regionen ansvarar för den medicinska kompetensen. Trots samverkan mellan särskilda boenden, ASIH (avancerad vård i hemmet), äldreboenden och vårdcentraler under pandemin ledde det tyvärr inte till önskade resultat. Vårdgivare och vårdcentraler kände inte till varandra sedan innan, och de resurser som faktiskt fanns kom inte patienterna till del, säger Jonas Lindberg (V), sjukvårdspolitisk talesperson.

Vänsterpartiet är positiva till äldrevården under covid-19 pandemin utreds, men det räcker inte med en utredning. För att undvika att samma sak händer ingen krävs en förändring i grunden.

– Jag tror att man måste ge vårdcentralerna mer resurser och områden att ansvara för, så att patienter får träffa samma läkare varje gång. Såsom vårdvalet ser ut idag finns det inte förutsättningar för det, säger Jonas Lindberg.

Vänsterpartiet hoppas att utredningen undersöker ”Norrtäljemodellen” där sammanhållen vård sedan innan pandemin lett till att Norrtälje kommun haft mycket färre smittade på sina äldreboenden.