Anna Sehlin (V) utanför Nya karolinska sjukhuset. Foto. Erik Nordlund

V: Ge överskottets extra miljarder till sjukvården

Regionen redovisar, trots Corona ett överskott på nästan 3,6 miljarder. Överskottet beror på avskrivning av pensionsskulden och är ett tillfälligt ekonomiskt tillskott. Detta tillskott vill Vänsterpartiet ge till sjukvården i ett tillfälligt ”Vårdkrispaket”.

– Pengar måste in till sjukvården nu! Vi vill ha handlingskraft framför applåder. Ge sjukvården dessa miljarder i engångsbelopp för att verkligen komma på fötter igen. Det ger också Stockholm bättre förutsättningar vid en eventuell andra våg av Corona, säger Anna Sehlin, oppositionsråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Alla sjukhus gör just nu underskott och ska på nåt mirakulöst sätt generera överskott nästa år. Detta samtidigt som de måste arbeta av en stor vårdskuld genom att ta hand om fler patienter som har fått vänta på sin vård under pandemin.

Regionen styrs av Moderaterna, Centern, Kristdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet och istället för att under pågående vårdkris lägga överskottet till sjukvården, läggs dem på hög. Något Vänsterpartiet anser inte borde göras då sjukvården måste få tillskott nu.

– Läget är allvarligt och personal larmar gång på gång. Vi måste lyssna på patienter och personal. Därför måste detta vårdkrispaket läggas nu när möjligheten finns. Allt annat vore en skandal, säger Anna Sehlin (V)

Anna Sehlin, oppositionsregionråd Vänsterpartiet Region Stockholm

Marre Mayr, pressekreterare