Lediga jobb
Ung glad kvinna sitter på kafé, genom fönster

Vi söker politisk sekreterare inom klimat

Politisk sekreterare inom klimat, miljö och regional utveckling

Vill du arbeta för att Region Stockholm ska intensifiera arbetet med klimatomställning och regional utveckling? Att regionen ska energieffektivisera byggnader och segregationen byggas bort? Att de sociala klyftorna ska minska samt att regionen satsar mer på solenergi och vindkraft? Vill du att Vänsterpartiet blir ännu bättre på att kommunicera med väljare om vår klimatpolitik? Då ska du söka jobbet hos oss.

Vi söker dig som är en engagerad person. Du har tidigare erfarenhet av att arbeta som politisk sekreterare, handläggare eller utredare i offentlig förvaltning eller i en ideell/demokratiskt styrd organisation.

Om tjänsten

Tillsammans med våra politiker utvecklar du vår politik inom klimat, miljö, regional utveckling och fastighetsfrågor. I jobbet ingår att bevaka området, ha koll på ärendehantering i regionen, skriva förslag till beslut, interpellationer och motioner. Du gör utkast till debattartiklar och håller i politikermöten som handlar om frågorna, samt bistår våra politiker med att arrangera studiebesök, möten och annat utåtriktat arbete.

Du rapporterar till kanslichefen och arbetar nära våra folkvalda politiker.

Vem är du?

För att lyckas i jobbet behöver du:

• En välutvecklad samarbetsförmåga i kombination med en förmåga att självständigt genomföra sina arbetsuppgifter.
  • Kunna läsa och analysera stora mängder text.
  • Förmåga att stundtals arbeta under tidspress.
  • Ibland fokusera och prioritera det som är väsentligt.
  • Vara bra på att planera och organisera.
  • Vara en skrivande person som kan formulera dig slagkraftigt och förståeligt.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till ökad mångfald. Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.

Du har:

• Relevant högskoleutbildning alternativt en kombination av annan utbildning och erfarenhet som bedöms likvärdig.
  • Tidigare erfarenhet av att arbeta som politisk sekreterare, handläggare, utredare eller liknande.
  • God kommunikativ förmåga i tal och skrift.
  • Kunskaper om Vänsterpartiets politik.
  • Kunskap och erfarenhet inom klimat och miljö.

Meriterande är:

• Kunskap om offentlig förvaltning.
  • Tidigare arbetat för Vänsterpartiet.
  • Kunskap och/eller erfarenhet inom regional utveckling.

Vårt erbjudande

Tjänstgöringsgrad: 100 %. Vi tillämpar 35 timmars arbetsvecka.

Tillträde:  januari eller enligt överenskommelse.

Anställningsvillkor: Tjänsten är inrättad i enlighet med Kommunallagen vilket ger rätt till tjänstledighet från annat arbete. Anställningsperiod tom 31 december 2026, med tre månaders uppsägningstid från båda parter.

För att du ska kunna ta ansvar för din hälsa erbjuder vi friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Flexibel arbetstid och möjlighet att delvis arbeta hemifrån har vi för att underlätta för dig att få ihop vardagen.

Ansökan

Ansök via särskilt webbaserat ansökningsformulär senast den 8 januari 2023. Läs mer och ansök här.

Vi kommer eventuellt att tillämpa arbetsprov som en del av urvalsarbetet.

Vid frågor kontakta Kanslichef Tobias Johansson på tfn 070-737 62 56 eller [email protected]

Alternativt kommunikationschef Cal Orre på tfn 070-7375972 eller e-post [email protected]