Ledigt jobb: Pressekreterare

Ledig tjänst: Pressekreterare, Vänsterpartiet Region Stockholm

Vill du bidra till en positiv samhällsutveckling och att flytta opinionen åt vänster? Är du en engagerad, driven och erfaren kommunikatör som trivs i händelsernas centrum och som vill jobba för en växande progressiv politisk kraft i Sveriges näst största parlamentariska församling? Välkommen med din ansökan!

Vänsterpartiet är det tredje största partiet i Region Stockholm och det tydligaste oppositionspartiet mot det blågröna styret. Vi arbetar framgångsrikt med att driva förslag och skapa opinion för en hälso- och sjukvård för alla Stockholmare där våra skattepengar används till vård och inte vinster i privata bolag. Vi arbetar för en välutbyggd kollektivtrafik som alla har råd med och för att vi alla ges förutsättningar till ett hållbart liv vare sig vi bor i en förort, på landet eller i innerstaden. Nu växlar vi upp detta arbete och förstärker vårt team med en pressekreterare/kommunikatör.

Arbetsuppgifter

Att arbeta som pressekreterare är den huvudsakliga arbetsuppgiften. Du upparbetar och har kontakt med journalister och skriver uttalanden, pressmeddelanden och debattartiklar. Du ser till att det vi vill kommunicera blir synligt för många och hjälper till att forma en tydlig bild av vår politik och position för relevanta journalister. Vidare kommer en del av arbetet att inkludera produktion av innehåll för publicering på sociala medier. Du kommer också att vara delaktig i arbetet med att mäta, analysera och följa upp mediegenomslaget. Du arbetar självständigt efter givna uppdrag och i nära samverkan med andra på kansliet. Du tar ansvar för att förankra, kvalitetssäkra och uppnå resultat. Du rapporterar till kanslichefen och arbetar nära våra folkvalda politiker.

Kompetens och arbetslivserfarenhet, skall-krav

Minst 3 års dokumenterad erfarenhet av arbete som pressekreterare/kommunikatör.

Minst 3 års erfarenhet av opinionsbildningsarbete.

Akademisk utbildning inom strategisk kommunikation, journalistik eller annan relevant utbildning i kombination med relevant yrkeserfarenhet.

Gedigna kunskaper om Vänsterpartiets politik.

Verifierbar förmåga att uppnå resultat och leverera högkvalitativt arbete under tidspress.

Erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete.

Gedigen kännedom om hur det svenska mediala landskapet se ut, både vad gäller redaktionella medier och sociala medier.

Erfarenhet av omvärldsbevakning.

Meriterande

Tidigare arbetat för Vänsterpartiet.

Erfarenhet av att ha arbetat med politisk kommunikation.

Arbete som journalist vid en redaktion.

Ett etablerat nätverk inom media.

Du ska:

Vara en snabb skribent med mycket god stilistisk förmåga.

Ha viljan och kapacitet att arbeta intensivt under ibland snäva tidsramar.

Vilja vara en del av ett team med en tydlig ledning.

Ha förståelse för vad det innebär att arbeta i en politisk organisation.

Ha förmågan att se politiken i olika skeende och förslag, samt idéer om hur politik kommuniceras på bästa sätt.

Vara innovativ, lösningsinriktad och prestigelös.

I gengäld får du vara med och påverka samhällsutvecklingen samt få utlopp för ditt engagemang. Detta är en stor möjlighet för dig som brinner för att göra skillnad. En möjlighet för dig som vill bidra till ett med solidariskt och hållbart samhället för alla i Region Stockholm.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina tidigare resultat och förmågan att utveckla och värdera politisk kommunikation samt få publicistiskt genomslag för de givna uppdragen.

Vi kommer eventuellt att tillämpa arbetsprov som en del av urvalsarbetet.

Tillträde:  enligt överenskommelse

Anställningsvillkor: i enlighet med reglemente för politiska tjänstepersoner, tom 30 november 2022, med inledande 6 mån provanställning. Möjlighet till förlängning nästkommande mandatperiod.

Skicka din ansökan till [email protected] senast den 5 maj.

Vid frågor kontakta kanslichef Tamara Spiric på adressen ovan.