Nya Karolinska Sjukhuset
Jonas Lindberg (V). Foto Erik Nordblad

Bevilja inte regionstyrelsen ansvarsfrihet

Pressmeddelande

Vänsterpartiet kräver att regionfullmäktige i Region Stockholm inte beviljar regionstyrelsen ansvarsfrihet. Den blågröna majoriteten bär det politiska ansvaret för kaoset på Nya Karolinska Sjukhuset som har ett växande miljardunderskott. Det kommer Vänsterpartiet att föreslå på regionfullmäktige i Landstingshuset den 7 maj.

– Det är den blågröna majoriteten i regionen som är ansvariga, säger Jonas Lindberg (V) sjukvårdspolitisk talesperson. Det är oklart hur stort underskottet egentligen är och det beror på den spretiga organisationsmodellen. Den är svårt att förstå vad det är som dränerar ekonomin.

Även andra sjukhus går med stora underskott. Danderyd sjukhus, Södersjukhuset och Ambulanssjukvården gör sammanlagda underskott på över 160 miljoner kronor.

– Det är patienterna och personalen som får betala priset genom längre väntetider och ökad arbetsbelastning, säger Jonas Lindberg.

– Jag möter hela tiden människor som förtvivlat försöker få tag i sina kontaktsjuksköterskor. Patienter som fastnat på akutmottagningen i två dygn, som får byta vårdavdelning tre gånger under fyra dagar på grund av överbeläggningar och utlokaliseringar, eller som får sina operationer inställda. Detta är konsekvenser av den blågröna majoritetens beslut och sätt att styra.

Det saknas ett ett ansvarigt politiskt organ för hela omstruktureringen till framtidens hälso- och sjukvård i region Stockholm, något som regionens revisorer har påtalat flera gånger.

– De borgerliga partierna beslutade sig för att driva igenom NKS genom ett så kallat OPS-projekt i samverkan med privata bolagsintressen. Då skapades också den fristående NKS-förvaltningen, vid sidan av hälso- och sjukvårdsförvaltningen där övrig vårdplanering äger rum.

– Regionen har fatalt misslyckats med att öppna fler vårdplatser. Det eskalerande budgetunderskottet gör att vi nu har en situation där ett sjukhus som har en beläggningsgrad på över 100 procent av sina vårdplatser.

Det råder personalbrist och samtidigt inför NKS anställningsstopp.

– Det måste utkrävas politiskt ansvar. Därför yrkar vi på att regionfullmäktige inte ska ge regionstyrelsen ansvarsfrihet, säger Jonas Lindberg.

Torbjörn Granrot, pressekreterare 070-737 49 46, [email protected]