Nya Karolinska Sjukhuset
Avgå Svenonius (m)

Ni svälter ut våra sjukhus

Under budgetdebatten den 19 februari arrangerade Vänsterpartiet en demonstration utanför Landstingshuset under parollen ”Stoppa nedskärningar i sjukvården”. Jonas Lindberg (V), sjuksköterska och sjukvårdspolitisk talesperson höll ett tal:

”Jag heter Jonas och jag är regionpolitiker för Vänsterpartiet med ansvar för hälso- och sjukvårdsfrågor. Vi debatterar inne i den här församlingen budgeten i två dagar, där bland annat det stora ekonomiska underskottet på Nya Karolinska behandlas och de andra underskotten på samtliga andra akutsjukhus i den här regionen också.

För det är så här att vårat län växer och vi blir fler och vi blir äldre och vi blir sjukare. Och vad är det då som händer i vårt sjukhussystem? Jo, det är att vi svälter ut våra sjukhus ännu mer. Samtliga sjukhus gör stora underskott och tvingas till vad alliansen gärna kallar effektiviseringar. Det har blivit en dimridå för att istället prata om besparingar som man faktiskt behöver göra.

Det största vårdvarslet i modern historia genomförs nu på Nya karolinska i vårt län, där 900 personer inom ett år kommer behöva lämna sina tjänster varav 600 kommer från vårdverksamheten kliniskt. Det här säger man är ett nödvändigt beslut i vårdens förändring. Det är vad de har sagt här inne idag.

Jag skulle vilja kalla det för den största lögnen någonsin. För det här är inte en nödvändig förändring i vården. Stockholm har en kronisk vårdplatsbrist där vi har lägst andel vårdplatser inom hela OECD och det här kommer inte förbättras genom att vi svälter ut sjukhusen ännu mer. Det är fullständigt absurt att påstå att 600 personer som försvinner från ett sjukhus inte kommer få några som helst konsekvenser för patienterna, för det kommer det.

Vad tror ni alla hade hänt om 600 undersköterskor och läkare hade gått ut i strejk på det här sjukhuset? Ja, då hade man nog beskrivit det som samhällsfarligt. Men nu plötsligt så är det patientsäkert och del i vårdens utveckling att sparka folk.

De flesta menar jag som kan någonting om sjukvård, de vet följande: att färre patienter men sjukare patienter kan kräva mer personal. Att det här sjukhuset som bara byggdes med enkelrum, skulle sluka 30 procent mer personal, det visste man också när man byggde det. Nu plötsligt är alla människor som jobbar där inne helt överflödiga.

Vi vet att det inte är vårdpersonalen som gör att sjukhuset blöder ekonomiskt. Den här orsaken stavas Offentlig Privat Samverkan, managementkonsulter, värdebaserad vård, en ny verksamhetsmodell inne på sjukhuset som har skapat fler chefer än vad man har öppnat vårdplatser, men också en dålig personalpolitik. För vi vet att om man inte ger sjuksköterskor och undersköterskor bra arbetstider och löner, då får man hyra in dem för tre gånger mer pengar, vilket också är det man gör.

Vi vet också att mellan 2015 och 2018 så betalade man ut närmare 1 miljard till konsultföretag som har sjösatt den här verksamhetsmodellen som nu har satt sjukhuset i kris. Fler hundra miljoner av den här miljarden, av dessa konsultarvoden saknar fortfarande giltiga underlag. Det är helt omöjligt att spåra vad det är de här företagen har fakturerat för. De här miljonerna har Irene Svenonius (m) och alliansstyret inte velat gå vidare och kräva tillbaka.

Vad hade hänt tror ni om socialbidragstagare hade uppgett felaktiga siffror eller någon som får sjukpenning hade uppgett felaktiga siffror? Ja, då hade de stått där och ropat på fängelsestraff, att man ska driva pengarna tillbaka, att man ska slakta resurserna för dem som är mest utsatta. Men det är fullständigt fritt fram för ett konsultföretag att råna Stockholms skattebetalare på hundratals miljoner och sedan försätta ett sjukhus i kris, utan att behöva ta några som helst konsekvenser. Vad är inte det, om inte det största hyckleriet någonsin?

Sjukvård det är politik. Glöm aldrig det. Till alla era kollegor som står där ute och som nu har tappat hoppet och är uppgivna och apatiska, för jag tror att många blir det. Eller patienter som är helt förtvivlade. Ja, de har ni en uppgift till. Det är att det spelar stor roll hur man röstar, för det gör det.

Det är inga naturlagar eller ensidiga tjänstemannabeslut som ligger bakom att Nya Karolinska ska avskeda personal. Det är politik. Och det är fel politik. Irene Svenonius hon släppte förra veckan en pamflett som heter Jag vill avveckla mig själv. Ja, varsågod! Det är bara att avgå. Tack!”