Rädda regionens kulturliv

Alltfler kulturaktörer i vår region slår nu larm om sin ekonomiska situation.

Coronaviruset slår hårt mot hela samhället. Folkhälsan är förstås det viktigaste nu och måste alltid komma först. Men det gäller också att upprätthålla ett fungerande samhälle med bevarad infrastruktur på många områden. Inom den redan hårt pressade kulturbranschen larmas nu från alla håll. Inställda arrangemang och produktioner innebär att många kulturarbetare förlorar sina jobb, sina uppdrag och sin försörjning. Många är frilansare eller egna företagare och omfattas inte av åtgärder mot varsel. De förlorar egna satsade pengar i produktioner och vet nu inte om de kan betala månadens hyra. Fria scener och musiklokaler har måst ställa in och kan inte utan biljettintäkterna klara av hyror och löner. Arrangörer runtom i landet går fullständigt på knäna och riskerar konkurs. Föreningslivet saknar marginaler och kommer att behöva lägga ner många verksamheter.

Regeringen har gått ut med ett krispaket gällande 500 miljoner kronor till kulturen, vilket är mycket bra. Men det många inte vet är att Region Stockholm, som tidigare hette landstinget också har ekonomiska medel att fördela och en egen Kulturnämnd. Regionen finansierar en omfattande kulturverksamhet som Konserthuset, konst i T-bana och offentliga miljöer, kultur i vården, bidrag till studieförbund och folkhögskolor, ett omfattande kulturstöd till de fria verksamheterna med mera. Vi har också som region en övergripande roll med ansvar för att invånare i hela regionen ska  ha tillgång till kulturverksamhet. Vi bör därför även som region bidra med allt vi kan för att rädda kulturlivet i Stockholms län.

Vi i Vänsterpartiet styr tyvärr inte regionen. Vi hoppas de borgerliga partierna är villiga att lyssna på våra idéer då det är i dessa tider är viktigt att jobba brett och rädda de verksamheter och sysselsättningar vi kan.

Regionen kan bidra genom att

• Se över möjligheten till kompletterande bidrag
  • Inte kräva av bidragstagare att de ska genomföra planerad verksamhet
  • Se över hyresavtal och frysa kraven på hyra när det gäller lokaler regionen rår över
  • Uppmana beställare att följa överenskommelser och avtal så att de medverkande ersätts även om de bokas av
  • Se över stödet till studieförbunden som nu inte kan baseras på antal studietimmar
  • Bidra till att möjliggöra digitalisering av evenemang, genom ett särskilt stöd.

Det finns säkert fler åtgärder som kan sättas in. Vi vill nu att regionen gör allt den kan för att värna vår kultur i hela länet, från Norrtälje till Nynäshamn.

Regeringen har gått in med insatser men mer behövs. Region Stockholm kan vidta åtgärder för att rädda kulturlivet och vi i Vänsterpartiet vill att styret undersöker våra ovanstående förslag och säkrar andra åtgärder för att behålla ett levande kulturliv i regionen.

Och det måste göras nu.

Ann Mari Engel (V) ledamot i Kulturnämnden i  Region Stockholm