Anna Sehlin (V). Foto: Erik Nordblad

V föreslår sänkning av politikerarvoden

PRESSMEDDELANDE
Region Stockholm fryser politikernas arvoden till förra årets nivå. Det är bara Vänsterpartiet som tidigare har krävt en sänkning. Nu följer den blågröna majoriteten vänsterns förslag.

– Coronakrisen påverkar ekonomin negativt och det slår hårdast mot de fattigaste. Det skulle vara väldigt anmärkningsvärt om politiker samtidigt höjer sina löner, säger Anna Sehlin, regionråd (V) region Stockholm.

Arvodena för politiker i regionen kommer att frysas till år 2019 års nivå. Det beslutar regionfullmäktige tisdagen den 23 juni.

– Det är bara Vänsterpartiet som hela tiden har varit mot en höjning av politikernas arvoden. Högern har sagt att det inte går men nu har de ändrat sig. Vi är glada att de har lyssnat på oss, säger Anna Sehlin.

De nya arvodena kommer att gälla från och med den 1 juli. Heltidsarvoderade regionråd och politiker får 80 eller 90 procent av ett statsrådsarvode som är 139 000 kronor per månad. En heltidspolitiker i region Stockholm som har jobbat kortare än 4 år tjänar 111 200 kronor i månaden. Efter fyra år är arvodet 125 100 kronor i månaden.

Vänsterpartiet har partiskatt vilket innebär att ingen arvoderad politiker får ut mer än 29 000 kronor i månaden efter skatt.

Torbjörn Granrot, pressekreterare, 070-737 49 46, [email protected]