Jonas Lindberg (V). Foto Erik Nordblad

Polisanmäl tandläkare som fuskar

PRESSMEDDELANDE
En granskning av nödvändig tandvård i region Stockholm visar att över hälften av fakturorna underkändes. Privata tandläkare ska betala tillbaka 1 miljon kronor. Vänsterpartiet kräver hårdare tag mot fuskande tandläkare.

-Man blir förbannad. Jag tycker att man ska polisanmäla dem som fuskar. Moderaterna som leder regionen brukar prata om att de vill straffa bidragstagare som fuskar. När vårdföretag ägnar sig åt fusk är man inte alls lika hårdhänt, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet region Stockholm.

Ingen vet hur omfattande fusket har varit eftersom kontrollerna inte har fungerat.

-Tandläkare har skrivit luftfakturor under flera år eftersom ingen kontroll har skett. Nu måste regionen granska alla fakturor från förra året, säger Jonas Lindberg.

I granskningen framkommer det att dessa tandläkare har överdebiterat, feldebiterat och felbehandlat.

-De har till och med tagit betalt för tandvård av avlidna personer, säger han.

Han kräver nu utökade kontroller och en lagändring.

-De som fifflar med våra skattepengar ska polisanmälas och stängas av från framtida samarbete med Region Stockholm. De ska betala tillbaka pengarna som de har försnillat.

Vänsterpartiet vill ändra lagen som ger alla rätt att välja tandläkare. Istället ska Folktandvården sköta nödvändig tandvård.

-Välfärden ska gå att lita på, säger Jonas Lindberg.

Fakta

Kommunerna beslutar om vilka personer som ska få nödvändig tandvård. Det är bland annat handikappade och personer med demens. Regionen står för kostnaden. I Region Stockholm är kostnaden för nödvändigt tandvård dubbelt så hög per person jämfört med Region Skåne och Västra Götalandsregionen. År 2010-2017 ökade kostnaderna i region Stockholm från 128 miljoner till 234 miljoner kronor men patienterna ökade bara med 3 procent. I november 2019 granskade regionen 518 fakturor. 43 procent blev godkända.

Torbjörn Granrot, pressekreterare, 070-737 49 46, [email protected]