Anna Sehlin och Jonas Lindberg framför Landstingshuset i Stockholm

Vänsterpartiets 44-punktsprogram

Vänsterpartiet har ingått ett samarbete med Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet i Region Stockholm.  Vänsterpartiet och det nya styret har kommit överens om ett samarbetsavtal som innehåller 44 vänsterreformer som ska genomföras de kommande fyra åren.

PRIMÄRVÅRD

Vänsterpartiet har i bred enighet med Centerpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna enats kring stora och viktiga reformer för att stärka regionens primärvård, det finns alltså inte med i detta program. En särskild primärvårdsnämnd kommer att införas och primärvårdens andel av sjukvårdsbudgeten ska öka med flera procent under mandatperioden. Vi har samsyn att det behövs en tydlig handlingsplan för att nå målet 1100 listade patienter per allmänläkare, avsatt tid för fortbildning för primärvårdens personal och att vårdcentralerna ska få områdesansvar. Regionen ska också ta ansvar för att starta egna vårdcentraler i områden där det idag saknas.

•  Utöver att husläkarmottagningarna ska få områdesansvar ska områdesansvaret för ASIH (avancerad sjukvård i hemmet) förändras där samverkan tydliggörs mellan ASIH, vårdcentraler och sjukhus i respektive område för att få bättre vårdkedjor.
  • Regionen kommer under mandatperioden inte att starta fler närakuter.

SJUKHUS

• För innevarande budgetår (2022) ska akutsjukhusens eventuella underskott täckas för att inte orsaka nedskärningar och besparingar under kommande år. För att sedan få en hållbar ekonomi i balans och att fler vårdplatser ska kunna öppnas ska akutsjukhusens finansieringsram förstärkas med en högre uppräkning som tar höjd för pris- och löneutveckling. Effektiviseringskraven i sin nuvarande form ska slopas. En ny modell där effektiviseringar i stället nås genom färre administrativa beställningar och krav från regionen ska tas fram i anknytning till sjukhusens verksamhet och uppdrag. Det är viktigt att resurserna styrs från onödig byråkrati till personal, vårdplatser och ökad patientsäkerhet. Finansieringsmodellen ska därför förändras i de nya sjukhusavtalen och nyttan/nackdelarna med interna köp- och säljsystem ses över och kunna avvecklas.
  • Södersjukhuset kommer under mandatperioden att få uppdraget och förutsättningarna att öppna en geriatrisk klinik med slutenvårdsplatser för att förbättra vårdkedjor och vårdflöden för äldre patienter.
  • Regionen ska ta fram ett nytt förslag till upphandling eller drift i egen regi av mobil röntgen. Regionen tog redan 2015 beslutet att inleda upphandling av mobil röntgen. Detta beslut har sedan inte verkställts.
  • Frågan om psykiatrins hus ska återaktualiseras. Dagens vårdlokaler för psykiatrin är undermåliga och slitna.
  • Regionen ska ta fram en plan för vårdplatser som möter behovet. Planen ska förhålla sig till Socialstyrelsens riktmärke.
  • Regionen kommer under mandatperioden att slopa avgiften för akutbesök för barn.
  • Kommunalförbundet vård och omsorg i Norrtälje (KSON) är ett bra exempel på hur mer samordnad vård kan uppnås. Men modellen är underfinansierad och därför kommer under mandatperioden anslagen till KSON förstärkas så att inte modellen äventyras.

MARKNADSVÅRD OCH VÅRDVAL

• Patienternas valfrihet och mångfalden av vårdgivare ska värnas. Vårdvalen ska stötta målsättningen om en sammanhållen och jämlik vård. En del vårdval har en hög kostnadsutveckling som inte kan motsvara medicinska behov och försvårar kompetensförsörjningen i vissa områden. Därför behöver regionen arbeta fram en omställningsplan som syftar till att i ordnad form avveckla eller reformera ett flertal vårdval som fungerar dåligt. Det är även rättfärdigat för att frigöra resurser till akutsjukhus och vårdcentraler. Andra vårdvalsområden behöver reformeras och revideras i grunden för att bidra bättre till en sammanhållen sjukvård och säkerställa kompetensförsörjning. Ersättningsmodellerna ska alltid syfta till att bidra till en mer behovsstyrd sjukvård. Uppföljning, kontroller av och tydliga planer för revideringar av vårdval behöver struktureras och stärkas.
  • Region Stockholm kommer under mandatperioden inte att införa några fler vårdval genom lagen om valfrihet (LOV). Om så ska göras ska det föreligga synnerliga skäl och särskilt beredas med Vänsterpartiet.
  • Remisskrav ska införas i flera vårdval för att säkerställa rätt vård på rätt nivå och få bukt med kostnadsutvecklingen. Detta kommer ändras i förfrågningsunderlagen vid revideringar. I detta ska husläkarmottagningarnas ökande arbetsbelastning tas i beaktande.
  • Regionen ska utreda förutsättningarna att utöka insynen hos aktörer som har avtal enligt LOU, LOV och direktavtal. Det gäller alla regionen har kontrakt med.
  • Regionen kommer genomföra ökad medicinsk hårdgranskning, uppföljning, och revision av flera vårdval med fokus på medicinska ingrepp kopplat till ersättningar, besök kopplat till ersättning och vårdkvalité. Detta kan till exempel ske genom att anlita granskningsläkare.
  • Fritt val av hjälpmedel inom primär hörselrehabilitering ska avskaffas för att ersättas med ett system som förbjuder tillverkare från att också vara förskrivare samtidigt som tillgängligheten till vård och mångfalden av utförare upprätthålls. Vårdval primär hörselrehabilitering kommer finnas kvar. SLSO ska ges möjlighet att öppna en mottagning inom primär hörselrehabilitering.
  • Regionen kommer i början av mandatperioden genomföra en översyn av de avgiftsförändringar som genomfördes på hjälpmedelsområdet 2020, vilken sedan kan ligga till grund för återställande av avgifter om så är motiverat utifrån evidens och nytta för brukarna. Regionen kommer under mandatperioden återinföra ett högkostnadsskydd för tekniska hjälpmedel.
  • En utredning om att återta sjukvårdsrådgivningen genom 1177 på telefon i regionens egen regi ska göras skyndsamt för att genomföras under mandatperioden.
  • Regionen kommer under mandatperioden ta bort särskilda fördelar för nätläkare som har etablerat sig i regionen. Krafttag ska tas för att minska kostnaderna för utomlänsvård.
  • Region Stockholm ska i Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) driva att digital vård lyfts ut ur utomlänsersättningen.

VÅRDENS STYRNING OCH EKONOMI

• Hälso-och sjukvårdslagens ställning behöver förstärkas. Vård ska ges efter behov och på jämlika villkor. Därför kommer Region Stockholm tillsätta en utredning för att se över juridiska möjligheter till reglering för att säkerställa att hälso- och sjukvårdslagen efterlevs i de avtal där vårdgivare enligt LOV, LOU och direktavtal tar emot patienter vars vård finansieras av privata sjukvårdsförsäkringar eller privat egen finansiering. Vårdgivare ska inte kunna välja sina patienter. Regionen ska införa sanktioner för lag- och avtalsbrott inom området.
  • Vi ska se över goda exempel från sjukvårdssektorn där intraprenad används för att utifrån de erfarenheterna och ta ställning till om en modell för intraprenader ska införas i Region Stockholm.
  • Insynen och ansvarsutkrävandet behöver förtydligas i styrningen av regionens akutsjukhus. En parlamentarisk utredning tillsätts för att skapa styrelser i akutsjukhusen och SLSO som säkrar en kombination av ökad politisk insyn, extern kompetens och personalrepresentanter.
  • Den politiska styrningen av sjukvården ska utredas för att bli starkare, mer demokratisk och med en tydligare rollfördelning. Inom ramen för utredningen ska alternativ till beställar-utförarmodellen övervägas.
  • Stockholms Läns Sjukvårdsområde (SLSO) ska under mandatperioden ges förutsättningar att minska vårdköer och utveckla arbetssätt. De ekonomiska förutsättningarna för Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) ska förstärkas under mandatperioden. Resultatkravet för SLSO ska sänkas för att bättre överensstämma med bolagets uppdrag.
  • Akutsjukhusens avtal ska grundläggande ses över och göras om. Antalet indikatorer ska minska och inlåsning i ensidig produktion styrd utifrån ersättningsmodeller ska tas bort. Se över vilka av de administrativa beställningar regionen pausade under pandemin kan tas bort för gott. Systemet med bonus och viten ska förändras för att inte generera undanträngningseffekter. Fokus ska i stället ligga på en beläggningsgrad under 90 % samt på väntetider för de patienter som fått beslut om inläggning på akutmottagningarna.
  • Funktionsrättskonsekvens införs i alla relevanta beslut, exempelvis vid större organisatoriska förändringar.

PERSONAL

• Under mandatperioden ska arbetstidsförkortning för barnmorskor och undersköterskor inom förlossningsvården påbörjas.
  • De regionägda akutsjukhusen ska via budgeten ges ett uppdrag att den ersättningsökning som ges särskilt ska premiera löneökningar för personal i 24/7-verksamheterna.
  • Kontinuiteten av personal inom akutsjukvården måste förbättras och fler sjuksköterskor behöver stanna kvar för att fler vårdplatser ska kunna öppnas. Därför ska regionen påbörja ett arbete med tydlig löneutveckling för sjuksköterskor och undersköterskor inom 24/7 verksamheterna som ger permanenta lönehöjningar när medarbetarna stannar kvar. Den individuella lönesättningen finns kvar i grunden. Regionen kan spara stora belopp på att få ner personalomsättningen.
  • Regionen ska tillsätta en regional kommission som belyser arbetsmiljön i sjukvården. Detta görs tillsammans med vårdfackliga organisationer.
  • Hälsoundersökning ska erbjudas medarbetare som har nattjänst eller jobbar treskift.
  • Regionen ska verka för att införa traineeprogram för nyanställda undersköterskor på akutsjukhusen.
  • Regionen ska verka för att kliniskt basår erbjuds nyexaminerade sjuksköterskor på akutsjukhusen.

TRAFIK

• Stoppa taxehöjningar i kollektivtrafiken 2023.
  • Sommarlovskortet permanentas och utvecklas till ett lovkort för barn och unga som gäller alla lov.
  • Sänkningar av taxan för barn, unga och pensionärer ska genomföras i varje budget om ekonomiskt utrymme finns.
  • Säkerheten och tillgängligheten i kollektivtrafiken måste säkras. I avvaktan av en ny utredning pausas den pågående avvecklingen av tågvärdarna.
  • Regionen ska utreda nyttor och förutsättningar av ett övertagande i egen regi av biljettkontroll, ordningsvakter, kundtjänst, trafikledning och andra servicetjänster i kollektivtrafiken till lands och sjöss i syfte att förbereda ett övertagande i egen regi av de avtalsområdena där nyttorna överväger.
  • Övertag av viss kollektivtrafik i egen regi vid kontraktets slut.
  • Region Stockholm ska utreda konsekvenserna av ett borttagande av 3-milsgränsen inom färdtjänsten och fri resetilldelning.
  • Framtidens ombordpersonal på Roslagsbanan ska utredas.
  • Region Stockholm ska fortsätta utveckla system för uppföljning av krav på goda arbetsvillkor för personalen inom den upphandlade kollektivtrafiken och i egen drift, exempelvis genom nöjdpersonalindex.
  • En översyn av kriterierna och riktlinjerna för reklam i kollektivtrafiken ska göras under mandatperioden med fokus på skärpta hållbarhetskrav. Spelreklam, fossilreklam och nätläkares reklam ska särskilt utredas.
  • Region Stockholm ska aktivt verka för att byggnationen av Tvärförbindelse Södertörn inte leder till försening eller fördyring av Spårväg Syd.

Här hittar du 44-punktsprogrammet i pdf.