Anna Sehlin och Jonas Lindberg framför Landstingshusets staket

Miljardöverskott vittnar om misslyckad politik

Region Stockholm går med 5 miljarder kronor i överskott 2022. Miljardöverskott vittnar om misslyckad politik. Det tidigare Moderatledda styret har utsatt sjukvården för nedskärningar och svältbudgetar helt i onödan.

Region Stockholm beräknas få ett överskott på fem miljarder kronor för 2022. Det motsvarar cirka fem procents överskott, vilket är tre procentenheter högre än SKR:s rekommenderade nivå för god ekonomisk hushållning.

– Miljardöverskottet visar återigen att det tidigare Moderatledda styret prioriterat helt fel under lång tid. I stället för att satsa på vårdcentraler och sjukhus har man i onödan fortsatt med nedskärningar och svältbudgetar, säger Anna Sehlin (V), oppositionsråd Region Stockholm.

Även 2020 och 2021 gick Region Stockholm med stora överskott: 5,8 miljarder kronor respektive 1,7 miljarder kronor. Trots detta har det tidigare Moderatledda styret i varje budget lagt sparkrav på sjukhusen som inneburit varsel och nedskärningar. Detta har lett till landets längsta väntetider på akutmottagningarna på grund av vårdplatsbrist.

– Vänsterpartiet har nu förhandlat fram kraftiga förstärkningar till akutsjukhusens budgetar, slopade sparkrav och avskrivna underskott. Det är vi stolta över, men miljardöverskotten de senaste åren visar att det här borde ha gjorts för länge sedan, säger Jonas Lindberg (V), oppositionsråd Region Stockholm.

Länk till pressidan.
Mer info om regionens resultat hittar du här.