Akutsjukhusen i Stockholm avbolagiseras

Sjukhusen och ambulanssjukvården ska sluta styras som aktiebolag, enligt ett förslag som Vänsterpartiet nyligen presenterade tillsammans med Mittenkoalitionen i Region Stockholm.

I februari förra året tillsattes en utredning av hur sjukvården i Region Stockholm ska styras. Utredningen är nu klar, och föreslår bland annat att Södersjukhuset, Danderyds sjukhus, Södertälje sjukhus och S:t Eriks ögonsjukhus som i dag är aktiebolag i stället ska styras av en ny nämnd. Även ambulanssjukvården föreslås avbolagiseras från och med 2026.

Syftet med förändringen är att stärka samarbetet mellan regionens sjukhus, som i dag på många sätt konkurrerar med varandra trots att de ägs av regionen. Avbolagiseringen väntas också leda till minskad administration, samtidigt som alla anställda på akutsjukhusen får samma formella arbetsgivare.

– Det är dags att vi slutar leka marknad med våra egna sjukhus. Patienterna behöver en sjukvård med mer samarbete, inte intern konkurrens, säger Jonas Lindberg (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Att lämna aktiebolagsformen innebär också att regionen kan samordna sjukhusens kompetensförsörjning och använda lokalerna på effektivare sätt.

Utredningen av sjukvårdens styrning var ett av Vänsterpartiets krav under förhandlingarna med S/C/MP-styret efter valet 2022, och finns med i det så kallade 44-punktsprogrammet.

Regionstyrelsen fattar beslut om styrutredningens förslag på nästa möte, den 20 februari. Den nya organisationen träder i kraft 1 januari nästa år.