Vänsterpartiets budget för 2025

Anna Sehlin och Jonas Lindberg framför Landstingshusets staket

Vänsterpartiets budget för 2025 i Region Stockholm innehåller arbetstidsförkortning i vården, förstärkning av vårdcentralerna och billigare kollektivtrafik.

Sedan valet 2022 samarbetar Vänsterpartiet med den styrande Mittenkoalitionen i Region Stockholm, bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet. Vänsterpartiets inflytande har gjort att den förda politiken gått vänsterut under mandatperiodens första två år. Men Vänsterpartiet vill mer, och lägger en egen budget med ytterligare satsningar på vården och dess personal, samt på kollektivtrafiken.

– Vi är inte nöjda, det finns mycket kvar att göra. Stockholm behöver helt enkelt mer vänsterpolitik, och det är vad väljarna vill ha, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Vänsterpartiets budget för 2025 innehåller 260 miljoner kronor extra till vårdcentralerna, som får en uppräkning på nio procent. Alla sjuksköterskor i regionens dygnet-runt-vård får en arbetstidsförkortning i harmoni med den som Vårdförbundet krävde i avtalsrörelsen. Utöver detta startas en äldremottagning på Södersjukhuset och en mottagning för våldsutsatta. Avgifterna för akuta besök för barn tas helt bort och Vänsterpartiet skjuter till 50 miljoner kronor extra till sjukvården i Norrtälje.

– Svältkuren för vården måste få ett slut. Vårdcentralerna måste få tillräckliga resurser för att kunna ge hjälp i tid, för att avlasta akutmottagningarna och ge alla patienter bättre vård och vårdpersonalen måste få förkortad arbetstid, säger Jonas Lindberg (V), oppositionsregionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Vänsterpartiet höjer inte månadskortet i kollektivtrafiken. Samtidigt utökas skolkortet till att gälla större delar av dygnet än det gör i dag. Dessutom tas maxgränsen för antalet färdtjänstresor bort för att ge mer frihet till personer med funktionsnedsättningar. Tågvärdarna på pendeltågen återinförs och befintlig ombordpersonal på spårvagnar får ha kvar sina jobb.

– Det är en tuff tid för kollektivtrafiken. Staten skjuter inte till några pengar alls och antalet resenärer sviktar. Trots det måste vi satsa så att människor väljer bussen framför bilen, och det gör man inte om månadskortet bara blir dyrare och dyrare, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

För att finansiera satsningarna höjer Vänsterpartiet regionskatten med 15 öre 2025, drar ner på antalet ordningsvakter i kollektivtrafiken och ger S:t Görans sjukhus samma förutsättningar som andra sjukhus, vilket genererar en besparing på cirka 64 miljoner kronor. Med Vänsterpartiets budget går Region Stockholm med 208 miljoner kronor i överskott.

Läs hela budgeten här (pdf)