Klimat

Omställningsplan för Stockholm

Framtidens Stockholmsregion kan vara rättvis och grön, men då behövs krafttag för att hejda klimatförändringarna. Därför har Vänsterpartiet i Stockholm tagit fram en ny omställningsplan för klimatet, i den listas en lång rad åtgärder för att Stockholm ska bli en klimatsmart region.

Exempel på mål för Stockholmsregionen:

1. År 2040 ska Stockholms län släppa ut mindre än ett ton koldioxid per person.
  2. Energianvändningen ska minska kraftigt, på sikt mer än halveras jämfört med idag.
  3. Transportsystemet ska dimensioneras för minskade transporter och prioritera gång-, cykel- och kollektivtrafik.
  4. Att länets självförsörjningsgrad av livsmedel ska öka.
  5. Vi investerar i gröna jobb och rättvis omställning från fossila till gröna industrier

– Ska den här visionen förverkligas är det viktigt att ett vasst Vänsterparti får större inflytande både i riksdagen och i kommuner och landsting. Men inte ens det räcker – det krävs också en stark organiserad gräsrotsrörelse som sätter press på politiker och andra samhällsaktörer, säger Elena Karlström, distriktsordförande för Vänsterpartiet i Storstockholm.

Många kommuner i Stockholms län har redan målsättningar för minskade utsläpp och andra klimatmål. Det är bra, men Vänsterpartiet vill driva på för att hela regionen beslutar att utsläppen av växthusgaser i regionen ska vara nära noll redan 2030.

– Vänsterpartiet är redo att aktivt och konstruktivt arbeta för att omställningen ska bli rättvis, hållbar och demokratisk. Vi är övertygade om att Stockholmsregionen kan gå före. I den här omställningsplanen visar vi hur. Varken vi eller planeten har råd att vänta, säger Anna Sehlin, regionråd för Vänsterpartiet Region Stockholm.

Omställningsplan Vänsterpartiet Stockholm