Privat gräddfil till test

Region Stockholm har brist på skyddsutrustning. Det är även brist på de vätskor som behövs för att analysera corona-tester. Därför provtas inte alla för viruset, bara patienter inlagda på sjukhusen som får symtom testas i nuläget. Inte ens sjukvårdspersonal som insjuknar testas i Region Stockholm just nu. I en perfekt värld skulle alla som behövde det få ett corona-test. Nu ser det tyvärr inte ut så och vi måste prioritera hårt.

Trots detta fick privatpersonen Martin göra ett corona-test genom sin företagshälsovård hos en privat vårdgivare. Detta fast han inte tillhör en riskgrupp eller behöver sjukhusvård.

– Det är oacceptabelt. Vi har brist på skyddsutrustning i Region Stockholm. Att det då finns privata vårdgivare, som får skattestöd för att bedriva sjukvård, som har ett snabbspår för patienter som kommer med försäkringar och testas på helt andra premisser än alla andra är oacceptabelt, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Vänsterpartiet anser att den offentliga vården ska kunna använda sig av de privata vårdgivarnas resurser i kristider och många privata vårdgivare inom Region Stockholm har redan nu frivilligt ställt sina resurser till förfogande för att kunna möta denna kris.

– Alla vårdgivare måste följa prioriteringen och hushålla med de resurser vi har. Den privata vårdgivaren använder skyddsutrustning som bättre hade behövts inne på ett akutsjukhus. Det är det som det handlar om, fortsätter Jonas.

Lyssna på Martins berättelse i SR P4 här: https://sverigesradio.se/artikel/7440324

Lyssna på Jonas Lindbergs kommentar i SR P4 här:  https://sverigesradio.se/artikel/7441259