Sjukvård

Förvaltning varnade för att driva 1177 från utlandet

Pressmeddelande 190219

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har tidigare känt till riskerna med att låta ett privat vårdföretag utomlands ansvara för telefoni åt Vårdguiden 1177. Förvaltningen har krävt att verksamheten ska bedrivas i Sverige på grund av det oklara rättsliga läget kring direktåtkomst till patientuppgifter.

– Med privata vårdföretag blir det ett otydligt ansvarsutkrävande. Vem är ansvarig? Vänsterpartiet vill att Vårdguiden ska drivas i egen regi. 1177 är det viktigaste hänvisningsstödet i regionen, säger Jonas Lindberg (V), hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Vänsterpartiet vill att all sjukvård ska drivas av det offentliga.

– Då får vi bättre kontroll och tydligare ansvarsfördelning. Denna skandal visar att det inte fungerar att låta privata aktörer ansvara för 1177. Att låta digitalisering av vårdsystem ligga hos privata aktörer gör att företagslogik går före patientsäkerhet och sekretess.

Företaget Medhelp ska nu utreda sig själva.

– Det är helt orimligt. Vi vill att region Stockholm ska utreda hur miljontals sekretesskyddade patientuppgifter har kunnat ligga öppet i en databas under flera år. Det här skadar förtroendet för 1177 och det är allvarligt. Om folk inte vågar ringa Vårdguiden så kan det leda till ännu högre tryck på akutmottagningarna.

Redan i april förra året varnade Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för riskerna med att låta privata företag sköta telefonin åt 1177. Förvaltningen rekommenderade att verksamheten skulle bedrivas i Sverige, på grund av det oklara rättsliga läget.

– Varför har inte Anna Starbrink agerat när det var ett oklart rättsligt läge? Den blågröna majoriteten är ansvarig. Nu vill Liberalerna polisanmäla. Eftersom de är ansvariga borde de anmäla sig själva.

Vänsterpartiet var det enda partiet som röstade emot en ny upphandling 2018.

Fakta

I det senaste upphandlingsdokumentet rörande 1177 som beslutades i Hälso- och sjukvårdsnämnden april 2018 fanns detta stycke att ta del av:

”I nuvarande avtal har leverantören ansvar för såväl utförandet av vårduppdraget som tillhandahållandet av den tekniska plattformen för att utföra detta vårduppdrag. Med den tekniska plattformen avses telefonisystem, journal, tidbokningsfunktion och katalog över vårdutbudet. Inför den kommande avtalsperioden och i förfrågningsunderlag efterfrågas istället att leverantören endast tillhandahåller vårduppdraget och att det är hälso- och sjukvårdsförvaltningen som kommer att ansvara för att tillhandahålla teknisk plattform och it-stöd för tjänstens utförande. Avsikten är att använda den nationella tekniska lösning som Inera AB kommer att tillhandahålla.

Vidare ställs i förslaget till förfrågningsunderlag krav på att verksamheten ska bedrivas i Sverige. Detta mot bakgrund av det oklara rättsliga läget avseende direktåtkomst till patientuppgifter i fall då vårdgivaren verkar från annat land än Sverige.”

Pressekreterare Torbjörn Granrot 070-737 49 46