Psykisk ohälsa
Marit Normasdotter (V)

Vi måste tala mer om psykisk ohälsa

Vilka är de viktigaste frågorna som Vänsterpartiet driver inom psykiatrin i Region Stockholm?

— Vi vill skapa ett Psykiatrins hus där man samlar all vård — ångesteam, adhd, bilpolärteamet, psykosteamet, beroendevård och socialpsykiatrin. Om en patient kan få all hjälp på samma ställe skulle det underlätta jättemycket. Nu är det mycket stuprör. I Psykiatrins hus behöver man få in somatisk vård som barnmorskor och mammografi. Mår du jättedåligt prioriterar du inte att gå till mammografi, säger Marit Normasdotter, (V) ledamot i regionfullmäktige.

— Vi vill också ha en psykolog på varje vårdcentral. Tidiga insatser är viktigt

Hon har tidigare varit missbrukare och hemlös. Nu är hon drogfri sedan 16 år och arbetar som alkohol- och drogterapeut. Hon är aktiv i Vänsterpartiet och IOGT-NTO.

Hur ser Vänsterpartiet på bipolaritet?

— Södertäljemodellen var väldigt framgångsrik. De hade en vårdkedja som fungerade där psykiatrin var integrerad i primärvården. De hade en bipolärskola men den har tyvärr blivit nedmonterat av de borgerliga partierna. Man skulle kunna titta på vad det var som fungerade och bygga upp den igen.

Finns det några frågor inom psykisk ohälsa som engagerar dig speciellt?

— Jag brinner för de allra sjukaste patienterna som har en stor samsjuklighet med beroende och olika psykiska diagnoser. Det är alltid den tyngsta patientgruppen som får lida mest. Jag har jobbat i beroendevården i 13 år och har inte träffat någon som bara har en diagnos. Beroende skapar ångest, psykoser och mycket ohälsa. Medellivslängden för människor med psykisk ohälsa är 15-20 år kortare än genomsnittet.

Vad skiljer Vänsterpartiets politik mot de andra partierna?

— Vi sätter de här frågorna mycket högre på agendan. Denna patientgrupp försvinner i vårdvalet. Privata vårdföretag har fri etableringsrätt och etablerar sig i områden där folk är friskare eftersom det är mer lönsamt. Vårdföretagen får betalt per besök och därför vill man ha friskare patienter med korta besök. På Östermalm finns det tre BUP. I Rinkeby Kista finns ingen. Det finns en stor ojämlikhet.

— Vi vill istället ha vård efter behov. Det är jätteviktigt att det finns vård överallt. Vi vill etablera vård i egen regi för då kan vi styra verksamheten och etablera där det finns behov. Alliansen är inte intresserad av att starta upp någonting i egen regi. Marknaden ska lösa allt tycker de.

Varför är det viktigt att prata om psykisk ohälsa?

— Vi måste prata mycket mer om psykisk ohälsa. Kunskapen behöver öka. Man är inte en sämre människa för att man mår dåligt. Vem klarar av att leva upp till att vara perfekt hela tiden?

— Det är så otroligt många människor som drabbas av psykisk ohälsa, vart tredje kvinna. Hälften av alla sjukskrivningar beror på psykiatriska tillstånd. Självmordsbenägenheten är högst bland män. Man faller in i stereotypa könsroller. En man gråter inte, mår inte dåligt, pratar inte och söker inte hjälp. Män gynnas av jämställdhet.