Politik

SöS-personal vädjar: Lyssna på oss!

Det är redan kris i akutsjukvården. Om coronaviruset får stor spridning kommer det bli ännu mer kaosartat.

Igår träffade Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt, Karin Rågsjö och Jonas Lindberg representanter för undersköterskor, sjuksköterskor och läkare på SöS.

Jonas Sjöstedt, Karin Rågsjö och Jonas Lindberg ser bekymrade ut
Jonas Sjöstedt, Karin Rågsjö och Jonas Lindberg med bekymrade miner när vårdpersonal berättar.
Foto: Anton Lundholm

– Våra beräkningar säger att det skulle behövas 1000 intensivvårdsplatser bara i Stockholm om vi får en omfattande spridning av viruset. Vi har 581 platser i hela Sverige. Detta måste tas på allvar. Det säger Andreas Fischer, kirurg och ordförande för Sjukhusläkarna Stockholm.

Södersjukhuset har en mycket ansträngd situation. Den budget regionen har gett innebär hårda besparingar, anställningsstopp, att vikarier inte tas in och att vakanta. Kvarvarande personal har övertidstimmar som motsvarar lika många tjänster som har försvunnit. Sjukhuspersonalen beskriver situationen på sjukhuset som bedrövlig.

– Det är inte kaosartat varje dag, men det ser ut så här tillräckligt ofta, säger Fanny Nilsson, läkarföreningen på SöS.

Anne Li Nilsson (Kommunal), Carina Hansen (Vårdförbundet) och Andreas Fischer (sjukhusläkarföreningen)
Anne Li Rosengen (Kommunal), Carina Hansen (Vårdförbundet) och och Andreas Fischer (sjukhusläkarföreningen) beskriver den ohållbara situationen på SöS.
Foto: Cal Orre

Det finns en splitterny infektionsavdelning på SöS som står tom. Det finns inte personal att öppna avdelningen. Särskilt nu när coronaspridningen börjar ta fart behövs den här avdelningen.

– De styrande politikerna vägrar lyssna. Vi behöver fler medarbetare, inte färre. Det fattas folk! De ekonomiska förutsättningarna gör att vi inte kan bedriva den vård vi ska göra, säger Ann-Christine Nilsson från Kommunal på SöS.

Vänsterpartiet vill något annat. Vi vill att personalen ska få rimliga arbetsvillkor och att akutsjukhusen ska få mer resurser för att kunna öppna fler vårdplatser. I akutläget behöver det skjutas till mer resurser för att kunna bemanna den nya infektionsavdelningen på SöS och långsiktigt behöver sjukhuset få en rimlig budget som möjliggör patientsäker vård.

– Om det blir ett stort utbrott av corona, vilket vi hoppas inte händer, är vi också beredda att agera och gå in med extra statliga medel till sjukvården, säger Jonas Sjöstedt.