Sjukvård
Anna Sehlin (V). Foto: Erik Nordblad

V: Låt SL ta in privata bussföretag omgående

Pressmeddelande
SL kör med överfulla bussar. Resenärerna tvingas stå nära varandra och många är rädda för att bli smittade av coronaviruset. Vänsterpartiet vill att SL tar in privata bussföretag för att kunna köra med fler bussar i rusningstrafik.

– SL måste sätta in fler bussar nu. I flera dagar har det varit extrem trängsel och överfulla bussar. Folk är rädda för att bli smittade av coronaviruset, säger Anna Sehlin (V) regionråd i opposition Region Stockholm. Kortsiktiga ekonomiska intressen får inte gå före människors hälsa. Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (m) riskerar människors hälsa när bussarna är överfulla.

Fackförbund och bussföretag säger att det finns många bussförare som är redo att hoppa in och köra.

– Ta in privata bussföretag som stärker de busslinjer där SL inte hinner med. Till exempel Värmdö-Slussen i rusningstrafik. Alla har inte egen bil och alla kan inte jobba hemma. Folk måste kunna ta sig till jobbet. Undersköterskor, sjuksköterskor och förskolelärare. Resenärerna ska kunna känna sig säkra när de reser kollektivt. Vi måste alla följa Folkhälsomyndighetens råd, säger Anna Sehlin,

I förra veckan sa Tamsons till SL att de skulle dra ner på kollektivtrafiken.

– Det blev inte så bra med överfulla bussar. Tamsons skyller nu på de privata bussföretagen som kör åt SL. Han tar inte sitt politiska ansvar. Det är de blågröna som styr i Region Stockholm och de är ansvariga för SL och säkerheten, säger hon.

-Vänsterpartiet vill att SL upphör med alla biljettkontroller för att minska smittspridningen. Folk hör av sig till oss för att de är rädda för att bli smittade i kollektivtrafiken.

Torbjörn Granrot, pressekreterare 070-737 49 46, [email protected]