Sjukvård
Anna Sehlin (V) utanför Nya karolinska sjukhuset. Foto. Erik Nordlund

Coronasmittade uppmanas åka med SL

Pressmeddelande
Sjukhusen har uppmanat flera coronasmittade personer från Järva att resa hem med SL, trots smittorisken. Vänsterpartiet föreslår att sjukvården ska utrusta taxibilar med skyddsutrustning för att skapa säkra sjuktransporter.

– Det är helt galet att be coronasjuka att resa hem med kollektivtrafiken. Alla har inte egen bil och dessutom har SL dragit ner på trafiken i Järva vilket har ökat trängseln på många bussar. Vården måste erbjuda säkra sjuktransporter för att minska smittospridningen, säger Anna Sehlin (V) regionråd region Stockholm.

Vänsterpartiet vill att coronasmittade ska erbjudas betalda sjukresor med taxi eller färdtjänst. Bilarna ska utrustas med plexiglas och annan skyddsutrustning för att inte förarna ska bli smittade.

– Taxibranschen och färdtjänstförare har mycket färre körningar än vanligt och samtidigt ber sjukvården smittade att resa med SL. Vi måste alla följa Folkhälsomyndighetens råd. Sjukvården måste erbjuda säkra sjuktransporter och de som reser med SL måste känna sig trygga, säger hon.

Vänsterpartiet menar att det finns bilar, förare och pengar eftersom beställningarna till ordinarie färdtjänst har minskat drastiskt.