Sjukvård
Jonas Lindberg

V: Krisavtalet ska gälla för alla inom akutsjukvården

Pressmeddelande
Region Stockholm vill utlösa krislägesavtalet för vårdpersonal inom intensivvården, vilket välkomnas av Vänsterpartiet. Avtalet borde omfatta all vårdpersonal på akutsjukhusen anser Vänsterpartiet.

– Vi vill att krislägesavtalet ska gälla för alla anställda inom akutsjukvården eftersom det är ett mycket ansträngt läge. Personalen på IVA arbetar under extrema villkor så vi är glada att de nu får extra betalt, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson (V) region Stockholm.

Avtalet ger sjukhusen en större frihet när det gäller arbetstider och samtidigt får vårdpersonalen mer betalt. Vänsterpartiet vill att regionen ska ha rätt att ta in personal från alla privata vårdföretag.

– Nu är det dags för regionen att kräva att alla privata vårdgivare som ännu inte gjort det låter sin personal med intensivvårdskompetens gå in i den offentliga vården och hjälpa till. Vi behöver all personal som finns för att hantera den här krisen. Sjukvården måste få alla tillgängliga resurser, säger han.

Torbjörn Granrot, pressekreterare, 070-737 46 49, [email protected]