Kollektivtrafik

Stoppa biljettkontrollerna, SL!

Biljettkontrollerna i SL-trafiken måste stoppas under coronakrisen. Resenärerna är oroliga för kontrollanter som kommer nära. Oroliga anställda ringer och berättar att de utsätts för hot och ilska från resenärer som inte förstår varför biljettkontroller fortfarande pågår mitt i corona-pandemin. Det förstår inte vi heller.

Biljettkontrollanter är alltid utsatta på jobbet och just nu är situationen helt ohållbar. Det finns till och med Facebookgrupper där det uppmanas att spotta på sitt SL-kort för att försvåra kontrollerna. Det här är en orimlig arbetsmiljö för kontrollanterna. Nu under coronakrisen dras SL-trafiken ner, människor uppmanas att gå på bak i bussen och att sitta långt ifrån varandra. Vi kan inte samtidigt upprätthålla en verksamhet som innebär att kontrollanter måste stå nära våra passagerare, ta i deras SL-kort eller mobiltelefoner och utsättas för ilska och skrik under sin arbetsdag. Det är en stor smittrisk för de som jobbar. Resenärer är också oroliga att biljettkontrollanterna ska sprida sjukdomen till dem. Alla har rätt till trygghet i kollektivtrafiken, både resenärer och anställda.

I veckan gick Folkhälsomyndigheten ut med att utförarna i kollektivtrafiken måste se till att det inte blir trängsel. Vårt förslag är att de som nu arbetar med biljettkontroller får nya arbetsuppgifter att hänvisa passagerare och underlätta för SL att undvika trängsel fram tills att krisen är över.

Vänsterpartiet vill ha öppna spärrar jämt. Vi vill inte ha biljettkontroller alls i kollektivtrafiken och just nu är det extra oansvarigt att låta våra kontrollanter utsättas för detta.

Vi kräver att biljettkontrollerna avskaffas så länge det behövs, för att minska risken för smittspridning och akut åtgärda den ohållbara arbetsmiljön.

Läs vår debattartikel i Stockholm Direkt här

Läs en artikel i DN om detta här