Sjukvård

Den med fet plånbok ska inte gå före

Borgerliga regionpolitiker vill att svensk sjukvård ska gå i en amerikansk riktning där den som har råd får bättre vård. Vi tycker i stället att den som är sjukast ska få vård först.

Patienter med privata sjukvårdsförsäkringar går före i kön och får snabbare vård – utan att ha större medicinska behov. Det visar en ny rapport från myndigheten Vårdanalys. I coronakrisen blir det extra tydligt hur ojämlikt det är med två olika vårdköer. Vänsterpartiet vill ta bort gräddfilerna i vården. Den som är sjukast ska få vård först, inte den med fetast plånbok. Vi måste sluta ge skattemedel till vårdföretag som låter försäkringspatienter gå före i kön.

Nu under coronakrisen ställs planerad vård in och styrs om till att enbart täcka akuta behov. Det är helt rimligt. När krisen är över och all vård som nu skjuts på framtiden ska återupptas är det centralt att medicinska behov ska styra hur snabbt du får vård. Därför är det viktigare än någonsin att stoppa vårdbolagens rätt att plocka russinen ur kakan och välja dem som har privat sjukvårdsförsäkring före alla andra.

Karin Rågsjö (V)
vårdspolitisk talesperson
Jonas Lindberg (V)
sjukvårdspolitisk talesperson Region Stockholm