Sjukvård
Porträttbild av Anna Sehlin

Pressmeddelande: Sjukvårdens ekonomi blödde innan corona

Sjukvården i Stockholm gick back ekonomiskt redan innan corona. De blågröna partierna i Region Stockholm har gett sjukvården en budget som är omöjlig att hålla. De kan inte skylla de röda siffrorna på coronapandemin.

– Det moderatledda styret har lagt en fantasibudget flera år i rad och har misskött vården under lång tid. De har konsekvent underfinansierat primärvård och akutsjukhus och istället prioriterat privatiseringar och dyra vårdval, säger Anna Sehlin, oppositionsråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Ekonomiska rapporter för 2019 och de två första månaderna detta år visar röda siffror för Stockholms akutsjukhus och för vården i stort. Karolinska sjukhuset gör en förlust på -298 miljoner kronor för januari och februari. 2019 uppgick sjukhusets förlust till 1,87 miljarder kr. I allianspartiernas och miljöpartiets budget för 2020 är planen att Karolinska ska göra en vinst på 53 miljoner kronor. Vänsterpartiet har gång på gång påpekat att det är en omöjlig ekvation.

2019 gick sjukvården som helhet back med 1,63 miljarder kr. För de två första månaderna 2020 är resultatet -342 miljoner kronor.

– De borgerliga partierna kommer att skylla underskottet på krisen men vi vet alla att budgeten hade spruckit även utan en pandemi. Det var kris i sjukvården redan innan corona, säger Anna Sehlin.

Vänsterpartiets budget för 2020 innehöll 1,3 miljarder kronor extra till vården, vilket finansieras bland annat genom en skattehöjning på 30 öre. Vänsterpartiet anser att regionen måste stoppa varslen och ta bort sparkraven på akutsjukhusen.

– De röda siffrorna visar tydligt att den styrande majoriteten har misslyckats. Vi kan inte ha en sjukvård på svältkur, vi behöver en budget som är realistisk. I en kris blir det tydligt. Vi har brist på personal, skyddsutrustning och mediciner. Vården måste ha resurser att fungera och kunna erbjuda en sjukvård av hög kvalitet till alla, säger Anna Sehlin.