Kollektivtrafik

Kameror kan inte ersätta mänskliga ögon

Säkerhetskameror kan aldrig ersätta riktiga människor som konduktörer, tågvärdar eller kundvärdar som trygghetsskapare i kollektivtrafiken, skriver Vänsterpartiets oppositionsregionråd i Region Stockholm Anna Sehlin, som vill satsa på personal och förebyggande arbete i stället för övervakning.

Anna Sehlin (V). Foto: Erik Nordblad
Anna Sehlin (V), regionråd i region Stockholm

För oss i Vänsterpartiet kan kameror inte ersätta mänskliga ögon. Vi har gång på gång påtalat att för att öka tryggheten i kollektivtrafiken, och runt den, behövs mer närvarande personal. Fler trygghetsvärdar, stationsvärdar, informationsvärdar. Personal som har som uppgift att hjälpa och vägleda resenärer och som genom sin närvaro kan förhindra brott. De styrande i region Stockholm, där Tamsons ingår, har i stället tagit bort konduktörerna på Tvärbanan och ersatt dem med biljettstolpar.

SL-buss

Vi i Vänsterpartiet har också pekat på vikten att all personal i kollektivtrafiken måste ha bra arbetsvillkor och bra förutsättningar att utföra sitt jobb. Vi vill att SL/Trafikförvaltningen alltid ställer krav på trygghetspersonalens arbetsvillkor och arbetsmiljö vid upphandlingar. Om vi fick bestämma skulle all trygghetspersonal vara anställd av SL/Trafikförvaltningen och inte av upphandlade företag.

Verklig personal är alltså enligt oss bättre än kameror för att förebygga brott, men kanske kan kameror hjälpa till att klara upp brott? Men då är de redan begångna och personer har drabbats.

Vi har genom berättelser, medierapportering och forskning kunnat få en tydlig bild av att personer med utländsk härkomst utsätts för trakasserier och övergrepp i kollektivtrafiken. Forskning visar att den som utsätts för övergrepp i kollektivtrafiken har större benägenhet att inte lita på samhället senare.

Läs artikeln i sin helhet på Dagens Samhälle här!