Kollektivtrafik
Bild på Anna Sehlin som sitter på en buss

Efter trafiksäkerhetslarmet: V kräver att skyddsglasen tas bort ur bussarna

Förra veckan öppnades åter framdörrarna på några av SL:s bussar, detta efter att skyddsglas kring förarplatsen installerats. Bussförarna larmar nu om att glasen är trafikfarliga då de försämrar sikten, och facket har JO-anmält regionen. Trots det har det blågröna regionstyret inga planer på att stoppa installationen av fler skyddsglas – och någon annan lösning vill man inte ens utreda.

– Vi har sedan pandemin började föreslagit att kortläsarna flyttas bak i bussen så att resenärer kan blippa biljetten utan att komma nära föraren. Vi ställde en fråga i Trafiknämnden i augusti om vad det skulle kosta jämfört med skyddsglasen, men vi har fortfarande inte fått något svar. För styret har skyddsglasen varit den enda tänkbara lösningen, fast bussförarnas fackförbund uttryckt oro redan från start, och fast bussförarna själva föredrar att passagerarna kliver på bak i bussen, säger Anna Sehlin (V), regionråd.

I pandemins inledning stoppades alla biljettkontroller av smittskyddsskäl, men startades igång igen, och intensifierades, i höstas sedan Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, meddelat att pandemiplankningen skulle stävjas.

– Under hela pandemin har en sak varit skrämmande tydlig. Kristoffer Tamsons prioriterar intäkter framför såväl smittskydd som trafiksäkerhet. Han har slagit dövörat till för förslag som skulle innebära att resenärer själva får ta ansvar för att visera sin biljett, och han vägrar lyssna på både oss och de som arbetar i kollektivtrafiken, säger Anna Sehlin.

Skyddsglasen är hittills bara installerade i en del bussar. Glasen har på bara en vecka resulterat i ett 40-tal tillbudsrapporter. Vänsterpartiet kräver att installationen av glas i resterande bussar stoppas, att de redan installerade glasen tas bort samt att kortläsarna flyttas till de bakre dörrparen.

Hanna Gimstedt