Kollektivtrafik
Bild på Anna Sehlin som sitter på en buss

Det moderatledda styret och MTR:s besked om att göra sig av med samtlig ombordpersonal på pendeltågen är en katastrof

PRESSMEDDELANDE:

MTR och den blågröna majoriteten i regionen har idag meddelat att de planerar göra sig av med samtlig ombordpersonal på pendeltågen i Stockholm. Det handlar om över 400 personer som arbetar ombord på tågen som ska omplaceras. Vänsterpartiet anser att beslutet är en katastrof för både personalens och resenärernas trygghet.

MTR har idag meddelat att de vill omplacera samtliga tågvärdar, över 400 personer till andra tjänster inom MTR. Det leder till att större arbetsbelastning kommer läggas på lokförare när kameror installeras vid fordonens dörrar. Utöver det innebär förslaget att endast en enda person utbildad i säkerhetsarbete kommer finnas ombord på pendeltågen.

– Hot och våld ökar på tågen och är redan ett problem som fackförbundet SEKO har lyft. Att i detta läge då ta bort tågvärdarna som finns för säkerhet och trygghet ombord är oansvarigt och kontraproduktivt, säger Anna Sehlin, oppostionsregionråd.

Den tekniska lösningen för övervakning av av- och påstigning kommer att medföra att tågvärdarna successivt kan fasas in i andra befattningar hos trafikutövaren. MTR har redan flyttat samtliga lokalvårdare på tågen till ett annat bolag och avtalsområde för att dumpa villkoren. Tågvärdarna står nu näst på tur.

– Vi liksom fackförbundet SEKO har länge krävt mer personal för trygghet. Beskedet idag är ett enormt bakslag på den fronten. Vi behöver anställa fler tågvärdar än vi har idag, inte ta bort en hel yrkesgrupp och ignorera vad både facket och anställda efterfrågat väldigt länge nu, säger Anna Sehlin

Beslutet tas på trafiknämnden den 15/6.

Amra Bajric