Kollektivtrafik
Anna Sehlin (V). Foto: Erik Nordblad

Stora säkerhetsrisker i tunnelbanan – “strutsbeteende”

Efter elva år av stora säkerhetsrisker i tunnelbanan tar Region Stockholm beslut om att åtgärda de livsfarliga problemen: – Vi får tacka vår lyckliga stjärna att det inte skett några allvarliga brandolyckor i tunnelbanan under dessa elva år, säger Anna Sehlin, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

2005 brann det i Rinkebys tunnelbana. Ett dussin personer fick föras till sjukhus med rökskador. Det blev tydligt att många av stationerna inte har tillräckligt bra brandsäkerhet. Det behöver säkerställas att gasutveckling kan begränsas vid brand, att räddningstjänsten kan komma fram till en eventuell olycka, att utrymningsvägar fungerar och att det finns brandvatten vid alla plattformar.

2008 påbörjade Region Stockholms trafikförvaltning ett arbete med att åtgärda problemen. De avbröt arbetet 2011 på grund av att det kostade för mycket. Sedan dess har det legat på is.

– Det moderata regionstyret har betett sig som strutsar med huvudet i sanden i elva år. Vi får tacka vår lyckliga stjärna att det inte skett några allvarliga bränder i tunnelbanan under dessa år, säger Anna Sehlin, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

2019 beslutade Storstockholms brandförsvar om ett föreläggande mot Region Stockholm. Det innebär att om Region Stockholm inte åtgärdar felen kan vi tvingas betala böter. I förlängningen kan tunnelbanetrafiken stoppas helt. Därför har Region Stockholm nu beslutat att börja åtgärda problemen. Nu tar Trafiknämnden beslut om att starta en upphandling av brandskyddsåtgärder till en summa av högst 851 miljoner kronor. Arbetet beräknas vara klart i slutet av 2026.

– Det är olyckligt att det skulle behövas ett föreläggande från räddningstjänsten för att regionledningen skulle förstå allvaret i detta och ta tag i problemen. Men vi är lättade att arbetet nu till slut kommer i gång, säger Anna Sehlin, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Kopiera länk