Kollektivtrafik
Lina El Yafi står framför Liljeholmens tunnelbaneingång

Tågvärdarna försvinner – ett svek av S, MP och C

Nu har regionens styre, bestående av S, MP och C, bestämt att tågvärdarna på pendeltågen ska bort. Redan den 1 mars kommer hälften av alla pendeltåg köras utan tågvärd.

Vänsterpartiet hade kommit överens med styret om att regionen skulle göra en ordentlig utredning innan man kunde fatta beslut om tågvärdarnas framtid. Men det blev ingen utredning – det blev knappt en granskning. Vi tycker att det är ett svek från styret, både mot väljarna, resenärerna, facket och tågvärdarna.

I stället för en utredning gjorde konsultbolaget WSP en två veckor lång granskning av MTR:s befintliga dokumentation. Det var allt. De gjorde inga intervjuer med tågvärdar, lokförare eller funktionsrättsorganisationer. De hade inte kontakt med arbetsskyddsombud eller fackförbund. De tittade på olika papper från MTR. Det är skrattretande att kalla det en utredning.

Socialdemokraterna lovade innan valet att stoppa avvecklingen av tågvärdarna. Nu gör de precis tvärt om.

Tågvärdarna behövs på pendeltågen för att:

• Kolla så att det är säkert att stänga dörrarna och att ingen fastnar i dem vid hållplatserna.
  • Hjälpa lokföraren om det händer en olycka eller om tåget behöver utrymmas. Lokföraren ska inte behöva jobba själv i de situationerna. Tågvärden har särskild utbildning för detta.
  • Hjälpa resenärer som behöver rampservice att komma av och på tåget.
  • Åtgärda dörrar som krånglar eller stänga av dörrar som inte fungerar.

Lokförarna själva anser att tågvärdarna behövs. Hela 97 % av lokförarna svarar i en enkät att de är oroliga för sin och sina kollegors hälsa kopplat till att tågvärdarna försvinner.

Läs vårt pressmeddelande här