Skip to main content

Vårdpersonal byter om på fritiden – ”Orimligt”

Publicerad: 25 juni 2026

I dag tvingas vårdpersonal lägga timmar av sin fritid varje månad på att byta om, och att gå till och från omklädningsrum. Det är inte rimligt, menar Vänsterpartiet i Region Stockholm som går till val på att ombyte ska betraktas som arbetstid.

På större arbetsplatser som Regionens akutsjukhus är det inte ovanligt att personal måste vara på plats 20 minuter innan arbetspasset börjar för att hinna byta om och gå till sin avdelning.

– Det är såklart helt orimligt att vårdpersonal ska behöva bjuda på sin fritid på det här sättet, säger Hannah Dahlbäck (V), andranamn på Vänsterpartiets regionlista i Region Stockholm.

På torsdagens personal- och produktionsutskott lägger Vänsterpartiet ett förslag om att åtgärda den här orättvisan. Möjliga lösningar skulle kunna vara att lägga till en schablontid för ombyte i scheman, eller att flytta relevanta stämpelklockor till omklädningsrum.

– Det är dags att vi börjar ta vårdpersonalens villkor och vardag på allvar i Region Stockholm. Att få byta om på arbetstid skulle vara ett litet steg i den riktningen, säger Hannah Dahlbäck (V).

Vänsterpartiet i Region Stockholm kommer att driva den här frågan i kommande förhandlingar efter valet.

Uppdaterad: 25 juni 2026