Kollektivtrafik
Anna Sehlin stöttar demonstrationen

Vi stödjer #rörintemintågvärd

– Hot och våld ökar på tågen och är redan ett problem som fackförbundet SEKO har lyft. Att i detta läge då ta bort tågvärdarna som finns för säkerhet och trygghet ombord är oansvarigt och kontraproduktivt, säger Anna Sehlin, oppostionsregionråd.

I tisdags hölls en demonstration utanför Trafiknämndens kontor mot det beslut om att ta bort alla tågvärdar på pendeltågen. Istället vill den blågröna koalitionen i region Stockholm satsa 293 miljoner kronor på kameraövervakning.

– Vi från Vänsterpartiet har varit emot detta beslut från start. Därför är vi också med och visar vårt stöd här, säger Anna Sehlin under demonstrationen

Den tekniska lösningen för övervakning av av- och påstigning kommer att medföra att tågvärdarna successivt kan fasas in i andra befattningar hos trafikutövaren. MTR har redan flyttat samtliga lokalvårdare på tågen till ett annat bolag och avtalsområde för att dumpa villkoren. Tågvärdarna står nu näst på tur.

– Vi liksom fackförbundet SEKO har länge krävt mer personal för trygghet. Beskedet är ett enormt bakslag på den fronten. Vi behöver anställa fler tågvärdar än vi har idag, inte ta bort en hel yrkesgrupp och ignorera vad både facket och anställda efterfrågat väldigt länge nu, säger Anna Sehlin