Kollektivtrafik
Bild på Anna Sehlin som sitter på en buss

Beslutet om tågvärdarna är ett stort misstag

Vänsterpartiets förslag om att rädda tågvärdarna på Stockholms pendeltåg fick inte gehör på onsdagens trafiknämnd.
– Efter de senaste veckornas kaos i trafiken är det uppenbart att beslutet om tågvärdarna är ett stort misstag. Tyvärr förstår inte regionstyret det, konstaterar Anna Sehlin (V).

Onsdagen den 22 mars 2023 hade trafiknämnden i Region Stockholm möte. Ärendet om tågvärdarna på pendeltågen var uppe för beslut. Regionens styre ville, som kompensation för borttagna tågvärdar, tillföra sex heltidstjänster för att stärka kundservice och säkerhet under en begränsad övergångsperiod.

Vänsterpartiet lade ett eget förslag om att helt stoppa avvecklingen av tågvärdarna. Förslaget gick inte igenom då både styret och de borgerliga partierna röstade nej.

– Efter de senaste veckornas kaos i trafiken borde det vara uppenbart för alla inblandade att avvecklingen av tågvärdarna är ett stort misstag. Tyvärr förstår inte regionens styre det, konstaterar Anna Sehlin (V).

Under de senaste veckorna har protesterna från personalen på pendeltågen varit omfattande. Lokförare har sjukskrivit sig för att de inte vågar köra tågen utan tågvärd ombord. Det har lett till personalbrist och kaos i pendeltågstrafiken. Fackföreningarna har uppvaktat politiker, anordnat öppna möten och demonstrationer för kravet att tågvärden behövs på pendeltåget för säkerhetens skull. De har inte fått gehör för sina krav.

– Vi kommer alltid stå på personalens och på resenärernas sida. Vi kan inte acceptera ekonomiska besparingar som går ut över säkerheten på det här viset, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm.