Kollektivtrafik
Anna Sehlin sitter i en röd jacka och tittar in i kameran.

Halvera priset på tågbiljetter

För bara sex miljarder per halvår kan Sverige halvera priset på tågbiljetter i hela landet. Följ Tysklands dundersuccé – låt oss åka regional- och kollektivtrafik på samma biljett.

Antalet dagliga bilturer i Tyskland har minskat med 100 000 jämfört med innan pandemin, och antalet långa tågresor har ökat med 27 procent. Det är facit efter att den tyska regeringen i maj i år införde ett månadskort som kostar 550 kronor och gäller för all lokal och regional kollektivtrafik i hela landet. Det är svårt att beskriva den nya biljetten som något annat än en dundersuccé, både för klimatet och för folkets prövade plånböcker.

Följ Tysklands succé

Vänsterpartiet föreslog i sin vårbudget att Sverige ska ta rygg på Tyskland. Genom ett statligt tillskott på sex miljarder kronor per halvår skulle vi kunna halvera dagens biljettpriser i hela landet. Det är en klok investering. När vi nu dessutom vet vilka positiva effekter en sådan satsning skulle ge bör Sverigedemokraterna och regeringen svälja stoltheten och komma in i matchen.

Många familjer har det oerhört tufft just nu. Skenande matpriser, stigande räntor och en ny vinter med risk för tunga elräkningar runt hörnet drabbar de som redan innan kriget i Ukraina hade det svårt att få ihop sin ekonomi som allra hårdast. Många är också helt beroende av sitt busskort för att kunna ta sig till jobb och aktiviteter. Halverade biljettpriser skulle vara en viktig och välkommen jämlikhetsreform.

Med en biljett som gäller i hela landet blir det möjligt att hoppa på regionaltåget för en utflykt till grannstaden, utan att behöva något mer än sitt vanliga busskort. Det skulle innebära att fler kan välja tåget framför bilen även på semestern.

Halvera priset på tågbiljetter

Kritiker menar att lägre biljettpriser skulle leda till att kollektivtrafiken blir överbelastad, när fler vill åka buss och tåg. I verkligheten brottas många regioner i dag med minskat resande på grund av nya beteenden efter pandemin. Det har redan skurits på både linjer och turtäthet på flera håll för att få budgetar att gå ihop. Med halverade priser kan vi vända kurvan uppåt igen, och därmed också bibehålla den höga kvaliteten i svensk kollektivtrafik.

Sverigebiljetten skulle underlätta för många familjer som har det tufft ekonomiskt, utan att samtidigt utgöra inflationsdrivande helikopterpengar till landets samtliga hushåll. Samtidigt är ökat kollektivt resande bra för både miljö och klimat. På köpet skulle reformen utgöra ett välkommet stöd till de ekonomiskt hårt pressade regionerna. Närmare öppet mål än så här kommer vi inte i politiken.


Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd Region Stockholm
Linda Snecker (V), riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson

Länk till debattartikeln i Expressen

Läs mer om vår kollektivtrafikpolitik

Kopiera länk